sobota 21. února 2015

Recenze: Jamie McGuire - Červený vrch




Autor: Jamie McGuire

Název: Červený vrch

Originální název: Red Hill

Překladatelka: Jana Pacnerová

Nakladatelství: Fortuna Libri

Počet stran: 324




Stručný děj: Scarlet je rozvedená, pětatřicetiletá matka dvou dcer a pracuje jako rentgenová laborantka. Je pátek odpoledne a má službu v nemocnici, dcery poslala na víkend za otcem. Na příjem přivážejí umírající, ošklivě pokousanou a vyhublou dívku, a její rentgenový snímek prozrazuje to, o čem se v lékařských kruzích s hrůzou již pár dnů hovoří. Z Evropy se šíří záhadný virus a svět je zachvácen pandemií, která postupuje neuvěřitelně rychle. Projevuje se nesnesitelnou bolestí břicha a bleskovým úbytkem váhy, a pak už je jen smrt. Mrtví však nenacházejí klid, ale mění se v šouravé zombie, a hledají, čím by ukojili svůj neutišitelný hlad. Vábí je lidské maso a lačně se na ně vrhají. Jedinou obranou živých je rychlost a zásah do mozku zombie.Scarlet se upne k tomu, aby zachránila své dcery za každou cenu. Musí je odvézt na jediné bezpečné místo k přežití, které zná. Na ranč Červený vrch.


Book trailer


Drew Davidson, ředitel osobního, klopýtl a upadl. Vykřikl bolestí a pak se rozhlédl, vztahoval ruce ke kolemjdoucím, řval o pomoc. Nikdo se ani nezastavil.
Z davu se vynořil pár šílených očí. Byla to paní Sisneyová. Pohybovala se rychle, mířila mezi lidi, kteří se rozbíhali. Přešla ulici a konečně se ocitla u Drewa, jenž dosud ležel na zemi a držel se za kotník.
S hrůzou jsem sledovala, jak paní Sisneyová zaútočila na Drewa, skočila na něj, popadla ho za drahý oblek a přitom dokořán otevírala ústa. Drew ji odstrkoval, ale byla to statná žena a nakonec ji tělesná váha pomohla stlačit Drewovy paže dolů natolik, aby se mu mohla zakousnout do ramene.
Drewův křik přilákal někoho dalšího - v němž jsem poznala syna paní Sisneyové - a další ženu v chirurgickém úboru. Vrhli se k Drewovým zmítajícím se nohám a začali se krmit.
Lisin vřískot se hlasitostí vyrovnal Drewovým výkřikům, pak zmuchlaný předek jejího sedanu proletěl kolem mě směrem k vozovce a mě nechala stát na parkovišti, abych byla svědkem těch hrůz úplně sama.
Z dálky zaznělo hlasité zadunění. Tehdy jsem si všimla několika sloupců kouře na obloze, nejčerstvějších v oblasti výbuchu. Hluk zesilovala střelba, nablízku i v dálce. Chaos byl matoucí a nastával tak rychle, že jsem se ani nestačila začít bát.
Úryvek z knihy


Moje dojmy: Autorku Jamie McGuire si určitě většina z vás spojí s Krásnou katastrofou, na kterou jsem zatím slyšel spíše negativní ohlasy. Já Krásnou katastrofu nečetla, takže nemůžu soudit jestli v knížce Červený vrch došlo k nějakému posunu autorčina stylu psaní. Ale určitě si jednou přečtu všechny knihy od ní.
Tohle byla první zombie kniha co jsem četla, popravdě ani nevím, že by nějaká ještě byla napsaná, pokud nepočítám TWD. Na knihu jsem se moc těšila, přes to že zombie filmy nemám moc ráda a nechápu co se všem na tom líbí.
Už obálka knihy je nádherná, ta se mi skutečně líbí moc. Ta červená barva mi skvěle sedí k zombie apokalypse která právě nastala.

V knize se vyskytuje opravdu hodně postav, až je to podle mě na škodu. Vyprávění příběhu se navíc dělí mezi tři hlavní postavy, Scarlet, Nathana a Mirandu. Občas jsem se v tom pěkně ztrácela a když jsem narazila na nějaké jméno, nemohla jsem si nějakou dobu uvědomit kdo že to je.
Scarlet je rozvedená žena kolem třicítky pracující v nemocnici. Má dvě holčičky, o kterých se v podstatě točí celý příběh, jelikož Scarlet čeká jestli dorazí na ranč.
Nathan je muž v podobném věku jako Scarlet, který se snaží přečíst společně se svou pětiletou dcerkou Zoe a kterého těsně před apokalypsou opustí žena. Je klidný, málo co ho rozčílí a prioritou je pro něho samozřejmě Zoe.
Miranda je vysokoškolačka která cestuje se svým přítelem, svou sestrou a jejím přítelem. Ze tří vypravěčů je to asi nejméně výrazná a nezajímavá postava. Daleko víc jsem si oblíbila třeba přítele její sestry Coopera.

První půlka knihy se mi dost líbila. Všechno co se děje je hned vysvětlené, takže to není tak že by se z lidí najednou začali tvořit zombie. Tato půlka je hlavně o tom, jak všichni utíkají na Červený vrch. V některých vypjatých scénách jsem si okusovala nehty nervozitou a držela našim hrdinům palce, takže o napětí opravdu nebude nouze.
Druhá půlka knihy byla spíše o vztazích mezi přeživšími. A to byla podle mě spíše chyba. Do tohoto zombie příběhu se to nehodilo a působilo to rušivým dojmem. 
A konec? Tak ten mě zklamal. Čekala jsem nějaké velké finále, nějaký BUM který mě naprosto položí..ale tohle se nepovedlo. Prostě mi to přišlo dost nereálné. Celou dobu se nic neděje a do posledních asi 10 stránek toho najednou autorka nacpala tolik až to působí nepřirozeně. 

Jestli bych tedy tuto knihu doporučila? Ano. Slyšela jsem na ni totiž spoustu chvály a to že mě nenadchla tak jak jsem doufala neznamená, že vás nepoloží na záda a neoznačíte ji za nejlepší knihu na světě. Příběh nebyl vůbec špatný, první půlka byla skvělá, druhá půlka už méně. Námět je opravdu originální a já jsem ráda že jsem si mohla knihu o zombiích přečíst.

Hodnocení:  3,5/5


3 komentáře:

  1. O téhle knize jsem slyšela už spoustu různých názorů, tak mi asi nezbyde nic jiného, než si jí přečíst. Skvělá recenze:)

    OdpovědětVymazat
  2. Taky myslím, že první polovina byla lepší :) Mně se knížka líbila moc, jen ten konec mi moc nesedl. Super recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  3. Jsem zvědavá jak se bude líbit tato kniha mě. :)

    OdpovědětVymazat