pátek 6. února 2015

Recenze: Joy Fieldingová - Potok stínů


Název: Potok stínů

Orig. název: Shadow Creek

Autorka: Joy Fieldingová

Počet stran: 304

Nakladatelství: Ikar

Překladatelka: Milena Havlová




Něco o autorce: Joy Fieldingová (*1945 Toronto) po ukončení univerzity se stala herečkou, působila na kanadských divadelních scénách a v televizi. Ambice ji zavedly do Hollywoodu, ale rozčarování urychlily její návrat domů. Po několika scénářích se pustila do psaní románů a rychle si získala nadšené čtenáře. Její knihy, jejichž hrdinkami jsou převážně ženy v okamžiku životní krize, se vyšplhaly na žebříčky bestsellerů a byly přeloženy do více než 25 jazyků. Mnohé se dočkaly filmového zpracování. Joy Fieldingová žije s manželem a dvěma dcerami v Torontu.



Book trailer

Anotace: Nový román jedné z nejúspěšnějších a nejpopulárnějších spisovatelek současnosti svádí dohromady nesourodou pětici lidí, kteří spolu nedobrovolně prožijí konec týdne v Adirondackských horách. Valerie Roweová se těší na oslavu svých čtyřicátin s přáteli. Rozvádí se se záletným manželem Evanem, který se chystá strávit výjimečný víkend se svou mladou atraktivní snoubenkou Jennifer a šestnáctiletou dcerou Brianne v luxusním horském hotelu. Plány všech se ale zbortí v okamžiku, kdy Evana ve městě zdrží pracovní záležitosti. Požádá Valerii, aby dceru i snoubenku odvezla do hor s tím, že za nimi později přijede. Valeriini podivínští přátelé – starožitnice Melissa a gay James – se nabídnou, že ji doprovodí. Nikdo však netuší, že v horách na ně číhá nebezpečí v podobě sériových vrahů, kteří zabíjejí jen pro své potěšení. Napětí mezi dcerou a matkou se stupňuje stejně jako řádění zabijáků, kteří hledají nové oběti.

Zvedla ze země plátěnou kabelu, zalovila v ní a vytáhla úhledně složené noviny. Opatrně je rozložila a podala Ellen.
Ellen pohlédla na senzacechtivý titulek STAŘÍ MANŽELÉ ZAVRAŽDĚNI NA SAMOTĚ VE SRUBU a doprovodnou zrnitou černobílou fotografií dvou vaků na mrtvoly spočívajících na nosítkách obklopených pochmurně se tvářícími policisty. ,,Proč něco takového s sebou vůbec nosíš?" zeptala se.
Nikki pokrčila rameny. ,,Co je s tím sendvičem Stuarte? Nechceš pomoct?" vstala z pohovky a šla ke Stuartovi.
Co má tohle znamenat? nechápala Ellen a snažila se nepanikařit. ,,Myslím, že zavoláme tvým rodičům," slyšela samu sebe říkat a skoro nevnímala napětí ve svém hlase.
,,To těžko. V mobilu nemám signál a vám nejde telefon."
Chvilku bylo ticho.
,,Jak víš, že nejde telefon?" vyhrkla Ellen.
Nikki se vlídně usmála. ,,No protože můj kluk přestřihl vedení." Pak energicky zamířila ke dveřím a otevřela je.
Stál v nich mladík. Jako na zavolanou oblohu rozčísl blesk a ozářil chlad v jeho očích, krutý úšklebek a blyštivou čepel mačety v jeho ruce.
,,Ahoj lásko," zahihňala se Nikki, když mladík vpadl do domu. ,,Dovol, abych ti představila zítřejší titulky v novinách."

Moje dojmy: Potok stínů je moje první knížka od Joy Fieldingové, i když na svém wishlistu mám hodně jejich knih, píše převážně psychologické thrillery s originálními náměty, takže něco přesně pro mě.
Pro Potok stínů jsem se rozhodla z toho důvodu, že jsem na něho slyšela velkou chválu, taky protože mě moc zaujala anotace a nádherná obálka která ve mě vzbuzuje něco..takového zlověstného. Určitě se mi naše obálka líbí více než originální.

Je pro mě těžké určit hlavního hrdinu. Téměř všichni tu totiž měli velmi důležitou úlohu, ale hlavní hrdinkou je nejspíš Valerie, která mi ale moc nesedla. Přišla mi dost usedlá, měla nepřiměřené reakce a nevím..prostě mi tam vadila.
Jennifer jsem si navzdory tomu tomu, za jakých okolností se ocitla s Valerií na výletě, oblíbila. Byla bezprostřední, se smyslem pro humor, což Valerii chybělo. 
Nikki a jejího přítele který se jmenoval pokaždé jinak bylo velmi těžké pochopit. Vlastně, pokud nejste sériový vrazi, tak je asi nepochopíte. Jejich záliba v krvi mi moc dobře na žaludek nedělala. Navíc Nikki byla pořádně nesympatická i bez toho, že zabíjela lidi.

Od knihy jsem čekala trochu něco jiného. Čekala jsem, že hlavní zápletkou bude vraždící pár a masakr který způsobují. Jenže hlavní zápletkou byli spíše rodinné vztahy v téhle nesourodé skupince, než že by se nějak zabývali vraždami. To přijde až v samotném konci knihy.
Kniha tedy vypráví příběh Valerie a jejich přátel ale také snoubenky jejího budoucího ex-manžela. O tom je převážná část knihy, občas proložená nějakou nechutnou vraždou a něčím ze života vraždícího páru. Upřímně, jsem nečekala že autorka popíše vraždy tak naturalisticky. Občas se mi z toho zvedal žaludek ale knize to dodalo to pravé mrazení v zádech.
Příběh je postupně popisován z pohledu několika osob, z pohledu Nikki, Brianne, Valerie a Jennifer. Bylo to trochu zvláštní, autorka někdy skákala z osoby na osobu takovým způsobem, že jsem netušila jestli právě mluví Brianne nebo třeba Nikki.

Příběh nijak neběží, ubíhá celkem pomalu, na můj vkus až moc pomalu. Pořád jsem četla o tom, jak Velerii vadí že Jennifer je snoubenka jejího manžela ale jak na ní nechce být zlá a jak Jennifer se snaží ve své hlavě přetrpět tenhle výlet..a pořád jsem čekala na to něco, čím příběh vygraduje. A když to něco přišlo, jen jsem si zklamaně řekla: to je ono? Nejde o to že bych tam snad čekala víc krve nebo tak, ale závěr mi přišel jak z kýčovitého amerického filmu. Po příliš realisticky popsaných vraždách, mi konec přišel naprosto nereálný.

Určitě bych do knihy přidala více akce a ubrala psychologie postav, protože čeho je moc, toho je moc a po chvilce to začne čtenáře nudit a příběh se začíná táhnout. Znovu musím pochválit obálku, která vypadá opravdu skvěle. Kniha nebyla špatná, to vůbec ne, příběh mě bavil ale..něco mi tam chybělo. Tak doufám, že moje další zkušenost s Joy Fieldingovou bude už na pět bodů :)


Hodnocení: 4/5





Žádné komentáře:

Okomentovat